Wastechniek met Nicole Kruger

Waar was was, was geen verf

Ik zal het maar eerlijk bekennen. Mijn grootste drijfveer om een blog te schrijven over werken met was, was  helemaal niet de was zelf. Nee, ik was een beetje gefascineerd door de tjanting, zo’n prachtig traditioneel hulpmiddel vaak gebruikt bij batik, waarmee je met (warme) was lijnen kunt trekken en zelfs kunt schrijven op zijde. Ik zag mezelf daar al helemaal mee in de weer en in mijn droom was ik er nog goed in ook. De praktijk was natuurlijk wel een beetje anders, ook met een tjanting moet je gewoon even oefenen. Je moet ontdekken hoe warm de was moet zijn, hoe je het makkelijkste over de zijde beweegt. Allemaal een kwestie van uitproberen. Maar behalve de tjanting zijn er natuurlijk nog meer manieren om met was te werken. Als je verder leest, vertel ik je over de manieren die ik heb geprobeerd en je komt ook een paar leuke huis-tuin-en-keuken-tips tegen.

Hieronder de materialen even op een rijtje en dan vlug aan de slag.

  • Stoffen : Pongé 8, Bourette 34, Crêpe de Chine, Katoen
  • Javana textielverf zijdeschilderen (strijkfixatie) en Dupont zijdeverf (stoomfixatie).
  • Koude was (Dupont Cold Wax) kwast en een burette met normograaf (flesje met spuitmondje)
  • Warme was (Soy wax) kwast, tjanting (speciale tool met kleine koperen kom met een dunne tuit aan het einde waar de was uitstroomt) en allerlei spulletjes uit mijn keuken en mijn garage die goed warmte vasthouden en waar je leuke vormpjes mee kunt maken
  • Wassmelter (ik heb hiervoor een 2e hands flessenwarmer voor babyvoeding gebruikt)
  • Plastic, karton, schilderstape of een spanraam
  • Strijkbout, strijkplank en (onbedrukt)krantenpapier

materialen voor wastechniek

Het begin

Zoals elke keer als ik met nieuwe materialen ga werken, doe ik eerst en testrondje. Dit keer kwam mijn zus gezellig mee schilderen en we zijn op ons proeflapje (Pongé 8) allebei de soorten was uit gaan proberen. Wij hebben met een spanraam gewerkt, maar je kunt er ook voor kiezen om je zijde met wat schilderstape vast te zetten op een stuk plastic of karton. We kwamen er al snel achter dat werken met was niet zo makkelijk is omdat je echt moet ‘omdenken’. Was is een uitsparingstechniek en: waar was was, was geen verf! We raakten al snel de draad kwijt en het grappige is dat ik dat heerlijk vond, ik liet los wat het zou moeten gaan worden en was helemaal in mijn element. Mijn zus vond het wat minder en gaat de volgende keer weer voor een andere techniek. We zijn het er wel over eens dat je echt de tijd moet nemen als je met was gaat werken en ook dat het snel ‘te druk’ kan worden. Het helpt als je dan de 2e verflaag in één (donkerdere) kleur opbrengt. Ook grotere vlakken geven een mooi resultaat. Op de foto’s hieronder zie je ons proces.