silk-color

Een kijkje in het leven van Willemine Kellermann met het creëren van een Silkcolor©

Lieve klanten, vrienden, familie en geïnteresseerden,
Alweer een tijdje heb ik niets laten horen, terwijl ik toch gelukkig niet ziek ben en ook zeker niet stilgezeten heb. Dat type ben ik niet weten velen van jullie. Dus nu weer een update o.a. over het creëren van een Silkcolor.

Het ging allemaal zo lekker, bijna alle meubelen op z’n plek hier in ons nieuwe (oude) huis in de binnenstad van Zaltbommel. Heel veel dozen uitgepakt en toen kwam de vraag: waarom zoveel spullen? Ik merk dat ik veel verzamel: kunsttijdschriften en boeken, schilderijen en beelden, veel schildermateriaal. Kunst is mijn leven! En een leven lang schilderen heeft zo zijn prijs! Ik vind het saai om alléén maar Aquarel te beoefenen of Olieverf, ik doe ook graag Pastel, Acryl en Silkcolor©. Niet allemaal tegelijk natuurlijk maar van lieverlee kwam er steeds meer materiaal bij. Heerlijk vind ik het nog steeds om niet aan één techniek gebonden te zijn maar steeds weer vernieuwend met diverse technieken bezig te zijn en te experimenteren. Dit is een reden waarom mijn werk veelzijdig is. Iedere schildertechniek heeft zo zijn charme, pastelkrijt gebruik je alsof het een verlengstuk is van je vingers, je schrijft er als het ware mee. Met olieverf maak je toetsen en op het einde breng je de hoge lichten op met dikke verf streken. De tekening zet ik op met penseel. Bij aquarel gaat mijn penseel dansend door het leven, losjes en vrolijk badend in het pigment en overtollig water. Het nadeel van acrylverf is dat kwasten droog en hard kunnen worden maar een voordeel is dat je snel kunt werken.

 

Het creëren van een Silkcolor©

Ja en dan het creëren van een Silkcolor©. Een vak apart. De verf op de zijde doet wat het wil doen en gaat waar het gaat. Ik kijk ernaar. Wanneer ik de verf opbreng met penseel, pipet, spons of mijn handen, gaan de vlekken op reis in mijn geestelijk onderbewustzijn, naar de kleurrijke stilte en oneindige ruimte erachter. Steeds zie en leer ik iets nieuws. Ik ben getuige van een fantastische ontwikkeling waaruit tenslotte een uniek kunstwerk groeit en tot volle bloei komt. Mijn Silkcolors© vertellen verhalen met symboliek van dromen, verlangens en gevoelens.

 

Het stadje Zaltbommel

Eenmaal een beetje gewend hier in het prachtige stadje Zaltbommel werd het tijd om te vieren. Mijn 75 verjaardag met familie en een paar goede vrienden was supergezellig. Iedereen vond zijn eigen plekje in het huis, druk met elkaar in de weer. Een onvergetelijk leuke dag. Ook de champagne-inloopborrel voor alle buren en straatgenoten op 4 januari was een feest. Iedereen kwam en bleef. De Gasthuisstraat is uniek qua saamhorigheid, veel leuke mensen en kunstenaars, die onderling contact hebben en er voor elkaar zijn. Een zegen als je op onze leeftijd verhuist na 33 jaar. Ondertussen ben ik lid geworden van het Kunstrondje Zaltbommel waaraan kunstenaars die binnen de vesting wonen meedoen. Iedere eerste zondag van de maand open als de vlag uithangt. Het was druk met mensen die mijn werk wilden bekijken in de 20 meter lange gang naar de voordeur. Het plan was dit voorjaar ook mijn nieuwe atelier te openen voor publiek en er een happening van te maken, wat helaas niet door kon gaan.
Begin december 2019 was er de EuropArtfair – Amsterdam in de Westergasfabriek, met een selectie van mijn nieuwe Silkcolors©.
5 Januari 2020 vlogen we naar ons geliefde Portugal. We hadden prachtig weer en genoten van de gezellige en drukke opening van een kleurrijke expositie in het Museu do Trajo in Săo Brás, waar olieverven (100×100) van mij hingen samen met werk van 4 andere kunstenaars.

 

De tijd van Corona, hoe kom je die door?

Op de TV zagen hoe de ramp zich voltrok in Wuhan. We beseften toen al dat dit voor de hele wereld een probleem zou worden. Half februari vlogen we terug naar Nederland waar een heel ander leven begon. Coronatijd!
Wij moesten binnen blijven en dat doen we nog steeds, hoewel een bezoekje aan huisarts en naar Den Haag voor een behandeling door de Manueel arts voor Christian wel moet natuurlijk. Soms gaan we met de auto wat rondrijden door de vele schattige dorpjes in de omgeving of maken we een wandeling in de prachtige, rustige Bommelerwaard tussen de rivieren.
Wij redden ons wel, gelukkig hebben we veel te doen. Ik ben vlijtig aan het schilderen, Christian heeft hard aan zijn boek gewerkt. Ook leest hij veel. Corona kan het leven van mensen lastig, eenzaam en angstig maken. We moeten rekening houden met elkaar en restricties. De impact van het Corona virus was voor mij wel even schrikken. Alles wat met ‘kunst kijken en kopen’ te maken heeft, werd afgelast of uitgesteld. De ARTEXPO Amsterdam (Pasen) op het Museumplein werd verzet, het Kunstrondje Zalbommel ging op slot, Kunst-Kiezel-Klei, een grote tentoonstelling van ateliers in de gehele Bommelerwaard werd afgezegd en mijn reis naar Sevilla in juni met de Internationale Kunstenaarsgroep werd verzet naar volgend jaar. De IWS-tentoonstelling met aquarellen in het Weefhuis te Zaandam ging niet door en het werd een online tentoonstelling. Bovendien moesten we onze zomerplannen naar Italië en Portugal opschorten.

 

Een positieve bijkomstigheid bij de narigheid van Corona is dat we meer tijd hebben. Tijd om na te denken, over dingen die al lang in mijn hoofd zitten. Tijd om veranderingen te laten inwerken en uitwerken. Zo is er een serie Silkcolors© ontstaan met verf in combinatie met collage. De serie geeft de symboliek weer van de natuur, de aarde die wij voor even lenen maar niet bezitten.

De puurheid van zijde inspireert Willemine Kellermann tot uitingen van pure gevoelens. Zij ontdekt zichzelf in de mystiek van de natuur, de bloeiende kleuren en vlinderachtige speelsheid van het licht. Haar Silkcolors© spreken van romantische dromen, van geheimen en onvermoede krachten die verborgen liggen in onze natuur. In de vele lagen verf herkennen we de lagen van haar ziel, lichtend en kleurrijk, zo vrijelijk en open en intiem tegelijkertijd.

Haar Silkcolors© zijn haar door de natuur ingefluisterd.

“Vaak komt de inspiratie vanuit het materiaal. Ik geef me over aan de zijde en werk intuïtief met kleuren totdat ik als het ware mijn diepste gevoel bereik en plotseling in de zijde de beelden zie die er misschien al door de natuur, de rupsen in feite, zijn ingefluisterd. Een andere keer zie ik de beelden, weet ik waar ik heen wil, maar leidt het materiaal mij langs andere wegen dan ik verwacht. De elementaire structuur van de zijde vervolmaakt als het ware de beelden die ik in mijn hoofd heb. De natuur helpt mij, zo voel ik dat. Hoewel ik natuurlijk ook geholpen word door al mijn eigen technieken die ik in de loop der jaren heb ontwikkeld. Toch blijft schilderen op zijde altijd een verrassingselement in zich houden. Zijde heeft een eigen wil, het is levend materiaal. Het is altijd weer spannend om te zien hoe het doek na de fixatie tot leven komt, hoe licht en donker dan mee gaan bewegen in de vormen en lijnen en hoe de kleuren nog meer gaan stralen. Overigens gebruik ik uiteraard goed geweven zware kwaliteit zijde als “canvas”. Zijde is een sterk, natuurlijk materiaal en eigenlijk alleen kwetsbaar voor direct opvallend zonlicht. En de speciale verf waarmee ik werk is absoluut kleurecht.”

 

Meer informatie

Bron: Nieuwsbrief juni 2020

Website van Willemine Kellermann, ook met haar actuele exposities!

Willemine Kellermann is één van ZIJDAR haar inspirerende klanten. Van veel klanten krijgen wij leuke nieuwsbrieven, die wij graag delen met onze bezoekers, lezers, volgers en klanten. Zo houden we elkaar op de hoogte!